logo
Skip to content

ПРЕССЪОБЩЕНИЕ

25 февруари 2025 г.

12:00 ч.

ПАРИЧНИ, ДЕПОЗИТНИ И КРЕДИТНИ ПОКАЗАТЕЛИ1

Януари 2025 г.

През януари 2025 г. широките пари (паричния агрегат М32) се увеличават на годишна база с 8.6% (8.7% годишно нарастване през декември 2024 година). В края на януари 2025 г. широките пари са 168.129 млрд. лв. (78.7% от БВП3) при 168.279 млрд. лв. към декември 2024 г. (84.1% от БВП). Най-бързоликвидният им компонент – паричният агрегат М14,5 се увеличава през януари 2025 г. с 8.3% на годишна база (8.4% годишен ръст през декември 2024 година).

Графика 1

В края на януари 2025 г. депозитите6 на неправителствения сектор7 са 139.964 млрд. лв. (65.5% от БВП), като годишното им увеличение е 9.9% (10.1% годишно повишение през декември 2024 година). Депозитите на Нефинансови предприятия са 46.466 млрд. лв. (21.7% от БВП) в края на януари 2025 година. В сравнение със същия месец на 2024 г. те се увеличават с 8.1% (7% годишно повишение през декември 2024 година). Депозитите на финансовите предприятия намаляват с 10.6% на годишна база през януари 2025 година (10.1% годишно повишение през декември 2024 г.) и в края на месеца достигат 3.841 млрд. лв. (1.8% от БВП). Депозитите на Домакинства и НТООД са 89.658 млрд. лв. (42% от БВП) в края на януари 2025 година. Те се увеличават с 11.9% спрямо същия месец на 2024 г. (11.8% годишен ръст през декември 2024 година).

Графика 2

Нетните вътрешни активи са 117.026 млрд. лв. в края на януари 2025 година. Те се увеличават с 19.2% спрямо същия месец на 2024 г. (19.1% годишно повишение през декември 2024 година). В края на месеца основният им компонент – вътрешният кредит, възлиза на 115.346 млрд. лв. и нараства спрямо януари 2024 г. с 18.4% (18.5% годишно увеличение през декември 2024 година). През януари 2025 г. вземанията от неправителствения сектор8 се увеличават с 15.2%, като достигат 107.529 млрд. лв. (14.5% годишно повишение през декември 2024 година).

В края на януари 2025 г. кредитите за неправителствения сектор са 104.607 млрд. лв. (48.9% от БВП) при 103.300 млрд. лв. към декември 2024 г. (51.6% от БВП). През януари 2025 г. те се увеличават на годишна база с 15.4% (14.7% годишно повишение през декември 2024 година). Изменението в размера на кредитите за неправителствения сектор е повлияно и от нетните продажби на кредити от Други парично-финансови институции (Други ПФИ), чиито обем за последните дванадесет месеца е 132.7 млн. лева. На годишна база продадените кредити9 от Други ПФИ са 132.7 млн. лв. (в т. ч. 11.6 млн. лв. през януари 2025 г.) като за последните дванадесет месеца няма обратно изкупени кредити.

Кредитите за Нефинансови предприятия нарастват с 11.5% на годишна база през януари 2025 г. (10.1% годишно повишение през декември 2024 г.) и в края на месеца достигат 49.368 млрд. лв. (23.1% от БВП). Кредитите за Домакинства и НТООД са 46.902 млрд. лв. (21.9% от БВП) в края на януари 2025 година. Спрямо същия месец на 2024 г. те се увеличават с 20.8% (20.8% годишно повишение през декември 2024 година). В края на януари 2025 г. жилищните кредити са 26.044 млрд. лв. и нарастват на годишна база с 29.3% (29.1% годишно увеличение през декември 2024 година). Потребителските кредити възлизат на 19.000 млрд. лв. и се увеличават с 11.9% спрямо януари 2024 г. (11.9% годишно повишение през декември 2024 година). На годишна база другите кредити10 нарастват с 25.2% (24.1% годишно повишение през декември 2024 г.), като достигат 499.8 млн. лева. Кредитите за Работодатели и самонаети лица се увеличават с 20.2% на годишна база през януари 2025 г. (18.1% годишно повишение през декември 2024 г.) и в края на месеца са 543.3 млн. лева.

Кредитите, предоставени на финансови предприятия, са 8.337 млрд. лв. (3.9% от БВП) в края на януари 2025 година. В сравнение с януари 2024 г. те се увеличават с 10.7% (11.5% годишно повишение през декември 2024 година).

Графика 3

В съответствие с изискванията за статистическа отчетност на ЕЦБ11 БНБ събира информация за всички балансови показатели на ПФИ, включително информация за кредитите, които са преструктурирани12 или са необслужвани13. Предоставяната от банките информация за тези кредити е агрегирана поради това, че за целите на паричната и на лихвената статистика не се събират детайлни данни за кредитите по срокове на просрочие.

В съответствие с международната практика отчитането за паричната статистика се различава от това за надзорни цели, включително при отчитането на кредитите, които са преструктурирани или са необслужвани. Подробна информация относно отчетните правила за целите на паричната статистика се съдържа в методологическите бележки към данните.

Нетните чуждестранни активи са 89.141 млрд. лв. в края на отчетния месец при 89.005 млрд. лв. в края на декември 2024 година. Те нарастват с 2% в сравнение с януари 2024 г. (1.9% годишно повишение през декември 2024 година). През януари 2025 г. чуждестранните активи се увеличават с 3.1% (4.1% годишен ръст през декември 2024 г.), като достигат 108.462 млрд. лева. Чуждестранните пасиви са 19.321 млрд. лв. и на годишна база нарастват с 8.3% (14.3% годишно повишение през декември 2024 година).

____________

1  Пълният комплект от таблици за паричната статистика, както и методологическите бележки, се намират на интернет страницата на БНБ в раздел Статистика/ Парична и лихвена статистика/ Парична статистика.

2  Паричният агрегат М3 включва паричен агрегат М1, депозити с договорен матуритет до 2 г., депозити, договорени за ползване след предизвестие до 3 месеца, и търгуеми инструменти (издадени дългови ценни книжа до 2 години, акции/дялове на фондовете на паричния пазар и репо-сделки).

3  При БВП за 2025 г. в размер на 213.722 млрд. лв. и 200.196 за 2024 г. (прогнозни данни на БНБ).

4 Паричният агрегат М1 включва най-бързоликвидните инструменти, използвани за разплащане (пари извън Парично-финансови институции и овърнайт-депозити в левове и чуждестранна валута).

5 Във връзка с извършен анализ на банковите продукти и в съответствие с методологическите изисквания, с данните към януари 2020 г., са прекласифицирани прехвърляеми спестовни депозити от показател Депозити, договорени за ползване след предизвестие до 3 месеца в показател Овърнайт депозити на сектор Домакинства. Прекласификациите са нетрансакционни изменения в данните с еднократен ефект - за допълнителна информация относно дефинициите на финансовите потоци виж Методологически бележки към данните по парична статистика.

6  В Други парично-финансови институции (кредитните институции и фондовете на паричния пазар). В съответствие с изискванията за статистическа отчетност на ЕЦБ в тях се включват и кредити основно под формата на подчинен срочен дълг.

7  Неправителственият сектор обхваща сектор Нефинансови предприятия, финансови предприятия (сектори Инвестиционни фондове, Финансови посредници, Финансови спомагатели, Каптивни финансови институции и заемодатели, Застрахователни дружества и Пенсионни фондове) и сектор Домакинства и НТООД (Нетърговски организации, обслужващи домакинствата).

8  Вземанията от неправителствения сектор по инструменти включват кредити, репо-сделки, дългови ценни книжа и акции и други капиталови инструменти.

9 Включват се всички кредити, които са прехвърлени на трети лица и са изключени от балансите на парично-финансовите институции. Задбалансово отчитаните кредити не попадат в обхвата на показателя.

10 В показател други кредити се включват и средствата, отпуснати на сдруженията на собствениците по Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради.

11 Регламент (ЕО) №1017/2013 на Европейската централна банка от 24 септември 2013 г. относно консолидирания баланс на сектор “Парично-финансови институции” (ЕЦБ/2013/33) и Регламент (ЕО) №1072/2013 на Европейската централна банка от 24 септември 2013 г. относно статистика за лихвените проценти, прилагани от парично-финансовите институции по депозити и кредити на домакинства и нефинансови предприятия (ЕЦБ/2013/34).

12 Преструктурирани кредити са тези, които са определени като преструктурирани експозиции съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) № 680/2014 на Комисията от 16 април 2014 година за определяне, в съответствие с Регламент (ЕС) № 575/2013 на Европейския парламент и на Съвета, на техническите стандарти за изпълнение по отношение на предоставянето на информация от институциите на надзорните органи.

13 Необслужвани са кредитите, които отговарят на поне едно от условията по член 178 от Регламент (ЕС) № 575/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 година относно пруденциалните изисквания за кредитните институции и инвестиционните посредници и за изменение на Регламент (ЕС) № 648/2012.

Прикачени файлове

Парични, депозитни и кредитни показатели, 25.02.2025 г. Изтегли PDF (327 KB)

Таблици Изтегли XLSX (27 KB)