Подход на БНБ при определяне на МИСКПЗ
При изчисляване на МИСКПЗ Българската народна банка използва най-актуалната информация, предоставена от субектите с отчетна дата 31 декември на годината, предхождаща изчисленията (референтна дата).
Минималното изискване за собствен капитал и приемливи задължения се преизчислява поне веднъж годишно във връзка с планиране на преструктурирането, както и при всяка съществена промяна в правната форма, структурата на управление, организационната структура, дейността или финансовото състояние на кредитна институция, група или група за преструктуриране, както и при изменения на регулаторните изисквания, водещи до съществена промяна на основните елементи, участващи при изчисленията на МИСКПЗ. За определяне на референтна дата в този случай служи последният отчетен тримесечен период, предхождащ изчисленията.
По отношение на общата рискова експозиция и мярката за обща експозиция като компоненти, участващи при изчисленията на МИСКПЗ, се вземат предвид действащите към референтната дата преходни разпоредби на Регламент (ЕС) № 575/2013. При изискването за собствен капитал като компонент от изчисленията на МИСКПЗ се отчита всяко наложено от БНБ допълнително капиталово изискване спрямо конкретния субект, включително и такова с поетапно или отложено въвеждане, като се използват стойностите, оповестени към референтната дата. Същият подход се прилага и спрямо комбинираното изискване за буфер по Наредба № 8 на БНБ като компонент, участващ при изчисляване на ДСЗДП (допълнителната сума за запазване на доверието на пазара).
Минималното изискване за собствен капитал и приемливи задължения се прилага на консолидирано или на индивидуално ниво в съответствие с разпоредбите на чл. 70 и 70а от ЗВПКИИП. За кредитна институция, субект за преструктуриране, която е част от група, подлежаща на консолидиран надзор, МИСКПЗ се определя на консолидирана основа, съответстваща на нивото на групата за преструктуриране. За кредитна институция, субект за преструктуриране, която не е част от група, подлежаща на консолидиран надзор, МИСКПЗ се определя на индивидуална основа. За дъщерна кредитна институция на субект за преструктуриране или на субект от трета държава, която не е субект за преструктуриране, МИСКПЗ се определя на индивидуална основа. За предприятие - майка от ЕС, установено в Република България, което не е субект за преструктуриране, но е дъщерно предприятие на субект от трета държава, МИСКПЗ се определя на нивото на консолидация на дъщерната банка.
Българската народна банка прилага възможността за определяне на допълнителна сума за запазване на доверието на пазара след преструктуриране за всички кредитни институции – субекти за преструктуриране в обхвата на правомощията на БНБ.
Във връзка с определяне на изискване за подчиненост като част от МИСКПЗ Българската народна банка анализира относимите разпоредби на чл. 69а от ЗВПКИИП и условията за упражняване на това правомощие. В зависимост от резултата БНБ определя размера на изискването за подчиненост, което не може да надвишава определеното МИСКПЗ.
По отношение на кредитните институции, които са идентифицирани като други системно значими институции (Д-СЗИ), Българската народна банка анализира и изпълнението на условията и приложимостта на чл. 69г, ал. 3 – 5 от ЗВПКИИП с оглед определяне на минимално изискване за подчиненост като част от МИСКПЗ. Когато взема решение за определяне на минимално МИСКПЗ, което да бъде изпълнено с подчинени инструменти (минимално изискване за подчиненост), БНБ отчита:
- преобладаващото наличие на депозити и липсата на дългови инструменти в модела на финансиране;
- степента, в която е ограничен достъпът до капиталовите пазари за приемливи задължения;
- степента, в която субектът за преструктуриране използва базов собствен капитал от първи ред за изпълнение на определеното МИСКПЗ.
Считано от 14 ноември 2024 г., не се определя МИСКПЗ за кредитни институции, за които планът за преструктуриране предвижда прекратяване чрез обичайно производство по несъстоятелност или по отношение на които планът за преструктуриране на групата не предвижда упражняване на правомощия за обезценяване и преобразуване. В тези случаи БНБ като орган за преструктуриране може да прецени, че по отношение на конкретна кредитна институция е обосновано да определи МИСКПЗ на индивидуална основа в размер, надхвърлящ размера, необходим за поемане на загубите.