logo
Skip to content

Помирителна комисия за платежни спорове

Помирителната комисия за платежни спорове (Комисията) е създадена към Комисията за защита на потребителите (КЗП) и нейният статут е уреден в глава десета на Закона за платежните услуги и платежните системи (ЗПУПС). В съответствие с изискванията на Директива 2013/11/ЕС за алтернативно решаване на потребителски спорове, Комисията е определена като орган за извънсъдебно разрешаване на национални и трансгранични спорове между доставчици на платежни услуги и ползватели на платежни услуги, както и между издатели на електронни пари и техни клиенти във връзка с прилагането на ЗПУПС, на подзаконовите актове по прилагането му, на Регламент (ЕО) № 924/2009, на Регламент (ЕС) № 260/2012 и на Регламент (ЕС) 2015/751.

Комисията разглежда също и национални и трансгранични спорове, произтичащи от договори за предоставяне на платежни услуги от разстояние по смисъла на Закона за предоставяне на финансови услуги от разстояние. При разглеждане на трансгранични спорове, получени чрез платформата за онлайн решаване на спорове комисията спазва изискванията на Регламент (ЕС) № 524/2013 относно онлайн решаване на потребителски спорове и за изменение на Регламент (ЕО) №2006/2004 и Директива 2009/22/ЕО (Регламент за ОРС за потребители).

Комисията е независима и към нея не могат да се отправят задължителни указания относно изпълнението на дейността й.

Комисията се състои от председател и заместник-председател, определени от управителя на БНБ, и членове, утвърдени от представителна организация на банките и от Комисията за защита на потребителите.

При решаване на спорове Комисията спазва принципите на доброволност, експертност, независимост, безпристрастност, прозрачност, ефективност, справедливост, свобода и законосъобразност, заложени в глава девета, раздел II на Закона за защита на потребителите, и изискванията за защита на личните данни съгласно Закона за защита на личните данни. Производството пред Комисията не е задължителна предпоставка за предявяване на иск в съда.

Подаването на документи към Комисията може да се извършва онлайн, по електронна поща, на място в деловодството на Комисията за защита на потребителите, по пощенски път или по факс.

 

Информация за контакт с Помирителната комисия за платежни спорове:

 

  • гр. София 1000, ул. „Врабча“ № 1, ет. 4;
  • +359 2 9330565;
  • +359 2 9884818;
  • www.kzp.bg и http://abanksb.bg/pkps.