logo
Skip to content

ПРЕССЪОБЩЕНИЕ

23 октомври 2024 г.

12:00 ч.

ПАРИЧНИ, ДЕПОЗИТНИ И КРЕДИТНИ ПОКАЗАТЕЛИ1

Септември 2024 г.

През септември 2024 г. широките пари (паричния агрегат М32) се увеличават на годишна база с 8.8% (8.5% годишно нарастване през август 2024 година). В края на септември 2024 г. широките пари са 162.523 млрд. лв. (83% от БВП3) при 161.655 млрд. лв. към август 2024 г. (82.5% от БВП). Най-бързоликвидният им компонент – паричният агрегат М14,5 се увеличава през септември 2024 г. с 9.2% на годишна база (8.4% годишен ръст през август 2024 година).

Графика 1

В края на септември 2024 г. депозитите6 на неправителствения сектор7 са 134.038 млрд. лв. (68.4% от БВП), като годишното им увеличение е 9.7% (9.1% годишно повишение през август 2024 година). Депозитите на Нефинансови предприятия са 45.270 млрд. лв. (23.1% от БВП) в края на септември 2024 година. В сравнение със същия месец на 2023 г. те се увеличават със 7% (6.2% годишно повишение през август 2024 година). Депозитите на финансовите предприятия нарастват със 7.3% на годишна база през септември 2024 година (16.3% годишно понижение през август 2024 г.) и в края на месеца достигат 3.628 млрд. лв. (1.9% от БВП). Депозитите на Домакинства и НТООД са 85.140 млрд. лв. (43.5% от БВП) в края на септември 2024 година. Те се увеличават с 11.4% спрямо същия месец на 2023 г. (12.1% годишен ръст през август 2024 година).

Графика 2

Нетните вътрешни активи са 107.061 млрд. лв. в края на септември 2024 година. Те се увеличават с 14.2% спрямо същия месец на 2023 г. (21.6% годишно повишение през август 2024 година). В края на месеца основният им компонент – вътрешният кредит, възлиза на 105.962 млрд. лв. и нараства спрямо септември 2023 г. с 13.8% (24.5% годишно увеличение през август 2024 година). През септември 2024 г. вземанията от неправителствения сектор8 се увеличават с 13.6%, като достигат 102.188 млрд. лв. (14.1% годишно повишение през август 2024 година).

В края на септември 2024 г. кредитите за неправителствения сектор са 99.375 млрд. лв. (50.7% от БВП) при 98.368 млрд. лв. към август 2024 г. (50.2% от БВП). През септември 2024 г. те се увеличават на годишна база с 13.6% (14.1% годишно повишение през август 2024 година). Изменението в размера на кредитите за неправителствения сектор е повлияно и от нетните продажби на кредити от Други парично-финансови институции (Други ПФИ), чиито обем за последните дванадесет месеца е 143 млн. лева. На годишна база продадените кредити9 от Други ПФИ са 143 млн. лв. (в т. ч. 0.4 млн. лв. през септември 2024 г.) като за последните дванадесет месеца няма обратно изкупени кредити.

Кредитите за Нефинансови предприятия нарастват с 8.2% на годишна база през септември 2024 г. (9.5% годишно повишение през август 2024 г.) и в края на месеца достигат 46.809 млрд. лв. (23.9% от БВП). Кредитите за Домакинства и НТООД са 44.387 млрд. лв. (22.7% от БВП) в края на септември 2024 година. Спрямо същия месец на 2023 г. те се увеличават с 20.2% (19.7% годишно повишение през август 2024 година). В края на септември 2024 г. жилищните кредити са 23.618 млрд. лв. и нарастват на годишна база с 25.9% (25.5% годишно увеличение през август 2024 година). Потребителските кредити възлизат на 18.968 млрд. лв. и се увеличават с 15% спрямо септември 2023 г. (14.7% годишно повишение през август 2024 година). На годишна база другите кредити10 нарастват с 13.2% (10.9% годишно повишение през август 2024 г.), като достигат 448.8 млн. лева. Кредитите за Работодатели и самонаети лица се увеличават с 14.7% на годишна база през септември 2024 г. (11% годишно повишение през август 2024 г.) и в края на месеца са 512.8 млн. лева.

Кредитите, предоставени на финансови предприятия, са 8.179 млрд. лв. (4.2% от БВП) в края на септември 2024 година. В сравнение със септември 2023 г. те се увеличават с 12% (12.4 годишно повишение през август 2024 година).

Графика 3

В съответствие с изискванията за статистическа отчетност на ЕЦБ11 БНБ събира информация за всички балансови показатели на ПФИ, включително информация за кредитите, които са преструктурирани12 или са необслужвани13. Предоставяната от банките информация за тези кредити е агрегирана поради това, че за целите на паричната и на лихвената статистика не се събират детайлни данни за кредитите по срокове на просрочие.

В съответствие с международната практика отчитането за паричната статистика се различава от това за надзорни цели, включително при отчитането на кредитите, които са преструктурирани или са необслужвани. Подробна информация относно отчетните правила за целите на паричната статистика се съдържа в методологическите бележки към данните.

Нетните чуждестранни активи са 90.505 млрд. лв. в края на отчетния месец при 85.275 млрд. лв. в края на август 2024 година. Те нарастват със 7.7% в сравнение със септември 2023 г. (0.8% годишно понижение през август 2024 година). През септември 2024 г. чуждестранните активи се увеличават с 8.3% (0.9% годишен ръст през август 2024 г.), като достигат 110.233 млрд. лева. Чуждестранните пасиви са 19.728 млрд. лв. и на годишна база нарастват с 11.5% (10.1% годишно повишение през август 2024 година).

____________

1  Пълният комплект от таблици за паричната статистика, както и методологическите бележки, се намират на интернет страницата на БНБ в раздел Статистика/ Парична и лихвена статистика/ Парична статистика. На база на постъпила допълнителна информация от отчетни единици е извършена ревизия на данните за периода юни 2024 г. - август 2024 година. Наличието на ревизии е указано в обяснителните бележки към съответните таблици с данни.

2  Паричният агрегат М3 включва паричен агрегат М1, депозити с договорен матуритет до 2 г., депозити, договорени за ползване след предизвестие до 3 месеца, и търгуеми инструменти (издадени дългови ценни книжа до 2 години, акции/дялове на фондовете на паричния пазар и репо-сделки).

3  При БВП за 2024 г. в размер на 195.899 млрд. лв. (прогнозни данни на БНБ).

4 Паричният агрегат М1 включва най-бързоликвидните инструменти, използвани за разплащане (пари извън Парично-финансови институции и овърнайт-депозити в левове и чуждестранна валута).

5 Във връзка с извършен анализ на банковите продукти и в съответствие с методологическите изисквания, с данните към януари 2020 г., са прекласифицирани прехвърляеми спестовни депозити от показател Депозити, договорени за ползване след предизвестие до 3 месеца в показател Овърнайт депозити на сектор Домакинства. Прекласификациите са нетрансакционни изменения в данните с еднократен ефект - за допълнителна информация относно дефинициите на финансовите потоци виж Методологически бележки към данните по парична статистика.

6  В Други парично-финансови институции (кредитните институции и фондовете на паричния пазар). В съответствие с изискванията за статистическа отчетност на ЕЦБ в тях се включват и кредити основно под формата на подчинен срочен дълг.

7  Неправителственият сектор обхваща сектор Нефинансови предприятия, финансови предприятия (сектори Инвестиционни фондове, Финансови посредници, Финансови спомагатели, Каптивни финансови институции и заемодатели, Застрахователни дружества и Пенсионни фондове) и сектор Домакинства и НТООД (Нетърговски организации, обслужващи домакинствата).

8  Вземанията от неправителствения сектор по инструменти включват кредити, репо-сделки, дългови ценни книжа и акции и други капиталови инструменти.

9 Включват се всички кредити, които са прехвърлени на трети лица и са изключени от балансите на парично-финансовите институции. Задбалансово отчитаните кредити не попадат в обхвата на показателя.

10 В показател други кредити се включват и средствата, отпуснати на сдруженията на собствениците по Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради.

11 Регламент (ЕО) №1017/2013 на Европейската централна банка от 24 септември 2013 г. относно консолидирания баланс на сектор “Парично-финансови институции” (ЕЦБ/2013/33) и Регламент (ЕО) №1072/2013 на Европейската централна банка от 24 септември 2013 г. относно статистика за лихвените проценти, прилагани от парично-финансовите институции по депозити и кредити на домакинства и нефинансови предприятия (ЕЦБ/2013/34).

12 Преструктурирани кредити са тези, които са определени като преструктурирани експозиции съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) № 680/2014 на Комисията от 16 април 2014 година за определяне, в съответствие с Регламент (ЕС) № 575/2013 на Европейския парламент и на Съвета, на техническите стандарти за изпълнение по отношение на предоставянето на информация от институциите на надзорните органи.

13 Необслужвани са кредитите, които отговарят на поне едно от условията по член 178 от Регламент (ЕС) № 575/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 година относно пруденциалните изисквания за кредитните институции и инвестиционните посредници и за изменение на Регламент (ЕС) № 648/2012.

Прикачени файлове

Парични, депозитни и кредитни показатели, 23.10.2024 г. Изтегли PDF (295 KB)

Таблици Изтегли XLSX (25 KB)